Hannu Kumpulainen

torstai 11. elokuuta 2016

HUONO TYÖ KANNATTAA

”Jos yritys saattaa tehdä huonolla työllä tai sääntöjä kiertämällä suuria voittoja, miksi se ei toimisi näin?” kirjoitti FT Markus Kantola Helsingin Sanomissa 5.8.2016. Katsotaan muutaman esimerkin valossa mitä se voisi tarkoitta lämpöpumppubisneksessä.

Kodin kylmälaitteet, jääkaappi ja pakastin, toimivat 15 – 20 vuotta. Lämpöpumppu on toiminnaltaan samanlainen, tosin ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö joutuu ulkona sään armoille. Suomessa on noin 600.000 lämpöpumppua.

Huolella asennettu laite vaatii ehkä yhden huollon viidentoista vuoden käyttöaikana. Keskihinta huoltokäynnille lienee noin 200 euroa. Tällöin käytön aikaisesta yhdestä huollosta asiakkaat maksavat kahdeksan miljoonaa euroa joka vuosi.

Kun asennus tehdään puolihuolimattomasti, sanotaan, että tällöin tarvitaan huoltokäynti viiden vuoden välein. Tämä nostaa huoltokäyntien määrän vuodessa 80.000, mistä huoltoliikkeet veloittavat kuusitoista miljoonaa.

Tehdään asennus hämäläisittäin, romuosilla ja huolimattomasti. Huoltokäynti joka toinen vuosi, lisätään kylmäainetta ja korjataan vuotoja. Vuodessa tarvitaan 280.000 huoltokäyntiä, mikä tuo asennusliikkeille 56 miljoonan euron tulot.

Mitä huono työ sitten vaatii? Vain heikkotasoisia asennustarvikkeita ja huolimattomasti, tarkoituksella tai tahattomasti, tehtyä työtä.

Takuuaikana asiakas ei hevin uskalla käyttää kuin valtuutettua huoltoliikettä takuun menettämisen pelossa. Valtuutettu huoltokumppani voi vapaasti tehdä huonoa työtä pelkäämättä asiakkaiden menettämistä.

Alalla on myös rehellisiä yrittäjiä. Laadukas materiaali on kalliimpaa ja huolellinen työ vaatii hieman enemmän aikaa. He kärsivät kilpailijan huonosta työn laadusta ja tohelot huoltoliikkeet käärivät voitot taskuunsa.

Hyvä työ, huoltoliikkeet voivat veloittaa kahdeksan miljoonaa. Jos kaikki tekisivät huonoa työtä, laskutusmahdollisuus kasvaa 56 miljoonaan euroon vuodessa. Eli huono työ kannattaa tälläkin alalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti